Scenariusz zajęć otwartych dla nauczyciela stażysty (ktechety). Temat został celowo wybrany (Obraz Boga w wierszach J. Kulmowej "Kto" i J. Twardowskiego "Bóg"), aby młody nauczyciel mógł wybrać jak najwięcej dla siebie. Odpowiednio dobrane metody pozwalają wyzwolić aktywność uczniów, wzbogacić słownictwo, wyrazić nastrój poprzez działalność plastyczną. Scenariusz pokazuje zastosowanie integracji międzyprzedmiotowej (język polski, religia, plastyka). ELŻBIETA MAZUR
SZKOŁA PODSTAWOWA W SZCZEPIDLE
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH Z JĘZYKA POLSKIEGO KLASIE IV DLA NAUCZYCIELA STAŻYSTY
Temat: Obraz Boga w wierszach J. Kulmowej „Kto” i J .Twardowskiego „Bóg”.
Cele:
Uczeń powinien
- uważnie wysłuchać nagrań wierszy,
- wypowiadać się na temat przeczytanych i wysłuchanych utworów,
- dostrzec tematykę i nastrój wierszy,
- zwrócić uwagę na formę pytań w wierszu J. Kulmowej,
- wzbogacić słownictwo poprzez wypisywanie skojarzeń,
- poznać zasady pisowni wielką literą wyrazów o szczególnym znaczeniu ( np. Bóg ),
- współpracować w zespole, - wyrazić nastrój i uczucia poprzez działalność słowno-plastyczną.
Metody:
Słoneczko, heureza, praca z tekstem, przekład intersemiotyczny
Formy pracy:
Indywidualna, zbiorowa, zespołowa
Środki dydaktyczne:
Napisy na paskach papieru na tablicę magnetyczną: BÓG, ODDECH, paski papieru (po 4 dla każdego ucznia), szary papier, flamastry, kredki nagrania wierszy, magnetofon, podręcznik H. Dobrowolskiej „Jutro pójdę w świat”.
Przebieg lekcji:
1. Powitanie. Przedstawienie gościa – nauczyciela katechety.
2.Uczniowie zapisują po 2 skojarzenia ze słowem BÓG na karteczkach i umieszczają je na tablicy magnetycznej tworząc promyki słoneczka, którego środkiem jest wyraz BÓG. Np.:
BÓG- miłość, dobroć, radość, stwórca itp.
Podobnie tworzą słoneczko zapisując skojarzenia związane ze słowem ODDECH, np. życie, tlen, mowa itp.
3. Po utworzeniu słoneczek następuje odczytanie skojarzeń i porównanie ich. Uczniowie zwracają uwagę na najdłuższe promyki słoneczek, a więc na wyrazy, które najczęściej się powtarzały.
4.Wysłuchanie nagrania wiersza J. Kulmowej „Kto”.
5.Po wysłuchaniu nagrania uczniowie czytają cicho tekst, a następnie wypowiadają się na temat jego treści.( Zwrócenie uwagi na pytania zawarte w tekście, pisownię wyrazu „Kto”, tematykę wiersza.).
6. Porównanie treści wiersza z zapisanymi skojarzeniami.
7.Wysłuchanie wiersza J. Twardowskiego „Bóg” i omówienie jego treści – zwrócenie uwagi na zaskakujące zakończenie.
8.Zapis tematu lekcji: Obraz Boga w wierszach J. Kulmowej „Kto” i J. Twardowskiego „Bóg”.
9.Wykonanie w zespołach obrazów przedstawiających Boga.
Na arkuszach papieru uczniowie w zespołach rysują portrety Boga wykorzystując treści poznanych wierszy, zgromadzone na lekcji skojarzenia, oddają nastrój wierszy.
10. Prezentacja portretów przez poszczególne grupy.
11. Praca domowa: Przeczytaj informacje na temat pisowni wielkiej litery w wyjątkowych wyrazach (podręcznik-ramka pod wierszem).
|